Kurz sieťotlače v Šopa Gallery v Košiciach je jedinečnou príležitosťou pre všetkých umelcov aj zvedavcov vyskúšať si túto techniku v praxi. V redakcii KOSICEGO.sk sme nahliadli do tajov tejto jedinečnej techniky sieťotlače a naše zvedavé otázky sme položili priamo lektorke kurzu Kataríne Rybnickej zo Šopa Gallery v Košiciach. A aby ste neboli iba pasívny divák, neváhajte sa túto techniku tlače naučiť na niektorom z kurzov, ktoré v Šopa Gallery pravidelne organizujú. Domov si odnesiete nie len vlastné autorské dielo, ale aj kopec nových skúseností a zážitkov.
Zdroj: Šopa Gallery, autor videa: Roman Valenta
Ako ste sa dostali práve k technike sieťotlače?
K technike sieťotlače som sa dostala počas štúdia na vysokej škole, na Erasme v Krakowe a v Katowiciach. Po návrate do Košíc ma oslovila Petra Housková zo Šopa Gallery, aby sme vytvorili vlastnú sieťotlačovú dielňu, kde by sme spolupracovali s vystavujúcimi autormi, rezidenčnými umelcami z kair (Košice Artists in Residence) a najmä verejnosťou, ktorú táto technika zaujíma a chceli by sa o nej niečo nielen naučiť, ale aj si ju vyskúšať.
Ako takýto proces tlače prebieha?
Proces sieťotlače ako grafickej techniky je z môjho pohľadu menej náročný ako iné formy tradičnej grafiky – ako napríklad litografia, rôzne druhy hĺbkotlače, drevorez a podobne.
Technika sieťotlače v podstate funguje na princípe šablóny alebo vykrývania plôch. „Šablóna“, teda matrica sa dá pripraviť rôznymi spôsobmi. Od analógového typu – kreslenia špeciálnou emulziou priamo na sito, kresbou olejovými pastelkami, až po fotochemický proces. V Šopa Gallery sa primárne venujeme práve tomu „fotochemickému procesu“, čo v skratke znamená to, že návrhy z pauzákov, alebo fólií exponujeme a tým vytvárame matricu podľa presného návrhu. V krátkosti a veľmi zjednodušeným opisom, celý tento proces prebieha tak, že na čisté sito – teda rám s natiahnutou sieťovinou, nanesieme v tmavej komore sieťotlačiarskú emulziu, tú v tme vysušíme a tak je sito pripravené na expozičný proces.
Na expozičnom stole máme pripravený pauzák alebo priesvitnú fóliu s vytlačeným alebo priamo nakresleným návrhom v silnej čiernej farbe, ktorú nepresvieti svetlo. Na tento pauzák položíme sito a už podľa overeného expozičného času exponujeme. Po exponovaní – teda po vytvrdení emulzie vyberieme sito do vaničky a hadicou vymyjeme nevytvrdenú emulziu, ktorá sa nachádza na miestach, kde bola v návrhu práve čierna farba, ktorá neprepúšťala svetlo. Po vymytí emulzie necháme sito vysušiť a pripravíme na sieťotlačový stôl. Pripravíme si papiere, namiešame farbu, oblečieme zásteru a tlačíme.
Techniky tlače našich predkov a moderná grafika. Ide to dokopy?
Samozrejme, predchodcov terajšej sieťotlače nájdeme aj v starovekej Číne, ale technika sieťotlače ako ju poznáme teraz je veľmi mladou technikou. Teda doslovne je to síce technika našich predkov, ale skôr našich babičiek. Rozvoj sieťotlače ovplyvnil hlavne dopyt z reklamy a komerčných produktov. Obraz sa vytváral vo veľkom množstve, lacno a teda aj dostupne. Asi každý z nás pozná aspoň nejaké dielo od Andyho Warhola a to bola aj doba najväčšieho rozmachu tejto techniky.
Čo je na tejto technike najnáročnejšie?
Sútlač :). Každá viacfarebná grafika sa pripravuje do separátnych vrstiev podľa farby. Ak chcete vytvoriť grafiku s dvoma farbami, pripravujete dve sitá. Ak chcete vytvoriť grafiku s 10 farbami, pripravujte desať sít. Každá vrstva by sa mala presne trafiť na tie ostatné, teda ak budete tlačiť tých desať sít, tak každé z nich treba veľmi precízne pred tlačou napasovať s ostatnými vrstvami. Preto sú občas práve pri „ručnej“ nie strojovej sieťotlači viditeľné jemné alebo aj väčšie odskoky medzi rôznymi farebnými vrstvami. Počas štúdia ma učili, že tlačový náklad, teda výtlačky, sa musia zhodovať – to robí grafiku grafikou. Aj keď je to voľná, ručná grafika a odskok pri napasovaní vrstiev nám nevadí, alebo je práve vítaný, tak by sa nemal papier napr. len tak hodiť na stôl, pretože týmto spôsobom by nám vyšla každá grafika inak a teda by sa to nedalo nazvať sériou.
Je niečo, čo sa dá dosiahnuť iba technikou sieťotlače?
Asi to nie je špecifické len pre sieťotlač, ale táto technika sa využíva hlavne kvôli krytiu farieb, vrstveniu a pretlače, efektu pri sútlači, ale asi hlavne aj kvôli tomu, že farba je nanesená naozaj vo vrstve, teda pri dotyku je cítiť odskok farby od nepotlačeného papiera.
Môžu si ľudia sieťotlač niekde vyskúšať aj dnes?
V sieťotlačovej dielni v Šopa Gallery v Košiciach počas kurzov sieťotlače – jeden v blízkej dobe pripravujeme, ale samozrejme aj na iných kurzoch alebo v iných dielňach, či komerčných alebo školských.
Kurz sieťotlače
Galéria k článku
Zdroj: Šopa Gallery, autor fotografií: Tibor Czitó